NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-02
Skrivet av: Anders Eriksson skrivet 2005-05-29, 20:17
Hej igen Ingemar!
 
Nu har jag följt familjen i hfl i Lillkyrka och Glanshammar. Peter Persson var brukare av 1/4 mtl i Björntorp som var en frälsegård under Finnåker i Fellingsbro. Hittar inga uppgifter om att han skulle ha varit smed eller ha haft namnet Nordström. Var kommer dina uppgifter om namnet Nordströn ifrån ?
 
Anna Kajsa Jansdotter flyttar med familj och sin andra man Jan Ersson 1859 till Nylund, Skäcklinge i Glanshammars sn. Jan Ersson blir torpare där och dör 1865-02-21. Inte heller han står angiven som smed i hfl. Anna Kajsa står där sedan noterad som Jan Ers änka.
 
Tillsammans med Jan fick Anna Kajsa en son Karl Johan Jansson f 1844-02-27 i Björntorp, han däremot blir torpare och smed och bodde med sin familj på Biveruds ägor i Glanshammar. Dit flyttade också Anna Kajsa på gamla dar och dör där 1885-12-19
 
Anna Kajsa och Peter hade 5 barn som uppnådde vuxen ålder. Två av dom hittade jag i min egen forskning, dottern Johanna f 1834-01-13 i Björntorp bodde med sin familj i Lilla Sandvad i Götlunda. Och även dottern Anna Stina f 1825-01-09 som bodde i Hagen, Södra Järnäs i Götlunda.
 
Karolina gifte sig med Karl Johan Lundblad f 1843-05-06 i Glanshammar. De flyttar 1874 med sina barn till Östergarn på Gotland, men jag antar att du har reda på hennes livsöde?
 
Om du är intresserad kan jag mejla dig fler uppgifter.
 
Mvh / Anders