NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-07-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-07-09
Skrivet av: Sven Jansson skrivet 2009-04-05, 11:45
Hej Britt-Marie,
 
nej jag är inte säker på att det är rätt Elisabet, men enligt dödboken i Hällestad, EI:1 sid 655, avled hon 1773-09-02 i åldern 49 år 6 veckor.
Enligt hfl i Hällestad AD C:2 sid 203 för Bottebo är hon född 1724.
För att uppnå rätt ålder enligt dödboken borde hon vara född 1724-07-22.
 
Den Elisabeth jag hittade i Tjällmo som är född onsdag 1724-08-05 är det närmaste jag kommit i grannsocknarna till Lerbäck och Hällestad. Tjällmo är ju liksom Lerbäck och Hällestad ett bergslagsområde med behov av masmästare som Olof var så han kanske sökte arbete där innan han kom till Hällestad tänkte jag.
I bouppteckningen står det Olufsdotter med ett u och det stämmer ju med fadern Oluf Drotse, av det jag sett verkar det som att den stavningen är vanlig i Tjällmo, men den kanske finns på andra ställen också.
 
Jag har försökt se om det finns en vigsel i Tjällmo mellan dem, för det var väl vanligt att man vigdes i hustruns hemsocken, men jag har inte lyckats hitta detta. I Lerbäck saknas ju vigselbok för den perioden.
 
Din fundering kring dopvittnena är intressant och kanske kan ge en ledtråd, men det verkar inte finnas någon Elisabet född i Lerbäck som kan passa in. Det är ett riktigt detektivarbete detta med släktforskning och det är väldigt fint att kunna få någon annans syn på det som man har fastnat i det brukar kunna lösa upp knuten.
 
Hälsningar Sven