NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-10-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-10-16
Skrivet av: Anders Lindkvist skrivet 2002-01-06, 19:33
Hej Helen!
 
Svar på några av dina frågor:
 
Kolkärret är ett fd torp, numera en mindre gård som finns kvar. Den gamla torpstugan finns kvar obebodd, och bredvid bor Per Adolfs ättling i ett nyare hus.  
 
Getabo är en by som bl.a. Kolkärret tillhör. De två gårdarna i bykärnan finns kvar och en är bebodd året runt. Åkrarna brukas fortfarande.
 
Torpet Sjölunda revs på 1930-talet. Husgrunden och några trädgårdsväxter finns kvar, de ligger alldeles vid vägen mellan Närkesberg och Mariedamm. Namnet Sjölunda har under 1900-talet vandrat över till gården torpet tillhörde. Den gården finns kvar.
 
Byn Öjetorp finns kvar. Jag är osäker på en det finns några bofasta där nu, men alla gårdar finns kvar och de flesta åkrarna brukas.
 
Jag har några uppgifter om Anna Sofias föräldrar.
Karl Persson var född 1797 och flyttade till Gatabo ungefär ett år innan Sofia föddes. Mer vet jag inte om honom.
Anna Sofias mor, Maja Lisa Olofsdotter, var född 1802 i Getabo.
Maja Lisas föräldrar: Olof Larsson f 1755 d c:a 1830 och Anna Andersdotter f 1772 d 1852. Hon var Olofs 2:a hustru.
Olofs föräldrar brukade också samma gård i Getabo. De hette Lars (efternamn svårläst) f 1719 d 1781 och Anna (efternamn okänt) f 1726 d 1780-90.
Alla dessa uppgifter kommer ur husförhörslängderna, reservation för felläsningar.
 
Hälsningar
Anders Lindkvist