NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-10-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-10-19
Skrivet av: Jan Helling skrivet 2010-03-26, 13:42
Jag tackar för den uppgiften om Erik Wallén. Det tyder på att han verkligen var en femte son till Lars Jonsson och Anna Pehrsdotter, trots sitt annorlunda efternamn. Jag har sökt honom i Stockholm på Stadsarkivet i Stockholm men inte kunnat finna honom i mantalsskrivningsböcker eller kyrkböcker. 1808 skrev Lars och Anna ett gåvobrev i vilket de delade sina markinnehav på fyra söner. De fick i pengar avstå vissa belopp till en Erik Wallén i Stockholm, som uppenbarligen var deras bror.
 
Går det att reda på när han flyttade från Kvistbro till Stockholm? Det måste ha skett före 1808.  
 
En märklig omständighet i sammanhanget är att jag har ett gåvobrev från år 1767 då Lars Jonsson fick sin andel i Ingvaldstorp från sin far Jon Jonsson. Det dokumentet är undertecknat av en Erik Wallén och jag tolkar texten som att han skulle vara förrättningsman vid utfärdandet, om jag nu läser rätt. Det kan då inte vara samma Erik Wallén som den som föddes 14 år senare. Kan ni ge mig förklaringar även till detta?
 
Hälsningar Janne Helling