NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-12-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-12-16
Skrivet av: Lennart Johansson skrivet 2007-05-20, 15:30
Svar till Mats Kilhed,
 
Ett tips är väl att gå in på Lantmäteriets hemsida och välja historiska kartor (http://historiskakartor.lantmateriet.se/arken/s/search.html). Om du zoomar in Vekhyttan på kartan och trycker på Sök, så får du upp olika kartor och lantmäteriakter. Efter senaste uppdateringen finns en hel del nytt ända fram till 1924 under Lantmäterimyndigheternas arkiv.  
 
Ägarbyten finns väl sedan i Inskrivningsdomarens för Västernärkes arkiv, Edsbergs härad, som finns på landsarkivet i Härnösand. Det finns i bundna Lagfartsböcker och Inteckningsböcker för åren 1875-1933, efter 1933 på registerkort. Referenskod SE/HLA/1340009/CIe, CIIe etc. (sök på www.nad.ra.se) För en enstaka fastighet kan du beställa kopior på formulär på deras webbsida. (Jag hade tänkt åka upp till Härnösand och fotografera av böckerna för mina socknar någon gång, men det har inte blivit av än.)
 
Fastighetsöverlåtelser före 1875 finns i  domböckerna för Edsbergs härad (mikrokort från SVAR eller Uppsala landsarkiv).  
 
Jag såg i boken Sveriges bebyggelse, som kom ut på 1950-talet, att det fortfarande fanns Lindholms-familjer kvar på Vekhyttan 3:8 m fl (Örebro län del II sidan 620).
 
Mvh Lennart Johansson