NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-09-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-09-06
Skrivet av: Ulla-Britt Berghede skrivet 2008-02-09, 22:10
Karl Elis Eklund
Vore mycket tacksam för lite hjälp med fäljande som jag skrev som inlägg under Ämne/Släkter/Övriga släkter c-f/Eklund. Ingen har haft möjlighet att titta på min fråga så jag skriver den här i Knista-forat för det är där mina funderingar börjar. Undrar lite över mina anors namn.Fick hjälp av Bo under Ämne/Landskap/Socknar/Våmb. Där fick jag reda på att Karl Elis Eklund var född 1911-05-27 i Katarina fs av Hanna Constantia Pettersson född i Knista fs 1886-03-23. Nästa spår av Hanna är i Sthlm, Katarina fs där hon föder en son noterad som oä, 1911-05-27 vid namn Karl Elis Pettersson.  
Hanna flyttade ett par mån senare ut till Solna. Jag kollade i Knista fs och fann där hennes föräldrar. Det var då jag blev lite fundersam. Hannas far hette Per August Ersson och modern Christina Larsdotter boende på Stafvelängs Egor i Knista. Kan det vara ett skrivfel hos Katarina fs, eftersom hennes far hette Per och då rent logisk skulle ge sin dotter enamnet Persdotter, eller? Jag undrar sen också över hur Karl Elis fick sitt e-namn. Var det genom moderns gfte med en Eklund eller var det adoption? Undrar över vart han bor mellan födelsen och där han bodde vid sitt gifte med Hedvig Alexandra i Våmb, Västergötland.