NULL Skriv ut sidan - Hidinge

Anbytarforum

Titel: Hidinge
Skrivet av: Stefan Arvidsson skrivet 2014-10-20, 16:19
Hej
 
Jag är intresserad av mer information om Peter Carlström och hans dotter Maria Sophia Carlström.
Mer konkret. Jag vill hitta Peters födelsenotis, och gärna hans anor. Det jag vet är att han anges vara född den 24 Nov 1787 i Karlskoga (det står t ex i Hidinge, Örebro, AI 6, 1812-1816, sid 148). En obekräftad källa (ett annat släkt-träd) anger att han föddes som Pehr Pehrsson. I boken Hidinge Socken i faktaform - berättelseform och jagform av Henry Gustafsson, står det inte var han var född, men däremot att han flyttade in från Tolsboda, Tysslinge. I boken anges också att han var en framstående och klok sockenman och erhöll flera förtroendeuppdrag - finns det mer info om det så tar jag tacksamt emot den.  
 
Dottern Maria Sophia (1818-05-30) födde enligt noteringarna 6 oäkta barn (5 överlevde). Fadern till den första anges vara en Lars Peter Ersson, men jag är intresserad av de andra barnens fäder, speciellt Axel Petterssons (1859-02-05). Jag har stenkoll på alla platser de har bott på genom  husförhören men har inte tillgång till några rättsprotokoll etc där det eventuellt står med information. Någon som kan bidra med info?
 
Tack på förhand
Stefan