NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-10-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-10-24
Skrivet av: Lenart Johansson skrivet 2006-05-25, 00:49
Hej Kenneth,
Jag kan försöka ge min tolkning till födelsenotiserna du nämner även om jag in riktigt vet hur personerna är släkt med varandra.
 
Den första i Hardemo födelsebok C:1 1688:17 på upplag 2 läser jag på följande sätt:
Den 16 December christnades häradsskrivarens barn i Nählberg Gierdt Gerdtsson. Faddrar woro Herr Georgen Schultz i Mossb?, ... dräng i Örebro, ...
 
I boken Hardemo - En sockenkrönika, av Bertil Wald?n (1955) nämns på sidan 146 om kända personer boende på tidigt 1700-tal i Nälberg Södergården häradsskrivaren, sedermera stadsskrivaren i Askersund Gerdt Nilsson. Gerdt Gerdtsson borde sannolikt vara son till denne häradskrivare Gerdt Nilsson. Wald?n nämner även i Hardemoboken på sidan 125 lantjägaren Georg Schultz boende på Mossby Södergården på 1600-talet, vilken torde vara en av faddrarna ovan.
 
Andra födelsenotisen i Hardemo C:1 1690:1 på uppslag 6 läser jag enligt följande.
Den 5 Januarii christnades häradsskrivarens Gierdt Nilsson barn i Nählberg Ingeborg. Faddrar woro: K?rkioherden Magister Daniel Hallman, Befallningsmannen vid Tr?storp Samuel Hallman, Wällborna Fru Gunilla Giertz, samt Jungfu Lisa Gyllenpatron.
 
Ingeborg Gerdtsdotter bör väl således vara syster till tidigare nämnda Gerdt Gerdtsson. Bland dopvittnena var Daniel Hallman (1624-1702) kyrkoherde i Hardemo under 1660-1702 och det är sannolikt han som skrivit texten i födelseboken. Han hade en son Samuel Hallman (1655-1708) som var kyrkoherde i Hardemo 1703-08. Släkten Gyllenpatron förekommer på herrgårdar i grannsocknen Kräcklinge.
 
Beträffande ditt inlägg 21 maj om Cecilia (Sissla) Andersdotter (1674-1757) har jag också noterat att hon gifte sig 1712 med rusthållaren i Norrby, Daniel Svensson Mask (1684-1758). Om det fanns flera Cecilia (Sissla) i Berga vid den här tidpunkten vet jag inte. Mina källor i det här fallet är från Hilmer Lannhards släktsammanställningar (som jag fått av sonen) och från DISBYT. Enstaka uppgift kan vara kontrollerad mot kyrkböcker.
 
Mvh
Lennart Johansson