NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 mars, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 mars, 2015
Skrivet av: Christian Olausson skrivet 2014-11-24, 01:32
Hej igen Britt-Marie
 
Tack för din insats, det blev mycket på en gång, ska genast sätta igång och försöka bena ut alla sammanhangen du redogjort för. Kärt barn har många namn, Maria Helena måste varit väldigt populär, med hela fyra tänkbara efternamn!? Jag ska också följa ditt råd och posta en fråga under Klara. Verkar inte finnas hfl vare sig för Maria eller Klara under större delen av 1810-talen, men jag kanske missar något...
 
En lite märklig sak jag just upptäckte på Hammar AI:1a (1791-1803) Bild 270 / sid 264 är att det längst ut till höger högst upp står noterat 1804 och ett h, trots att boken bara ska sträcka sig till 1803. Och i Afgådt til-kolumnen står det 1805 och hela familjen är klamrad därunder; ska det tolkas som att alla flyttat samtidigt därifrån 1805?
 
En intressant fråga är också var Anna Christina får namnet Sjöberg ifrån. Var det någon form av kutym vid den här tiden när man inte kunde eller ville avslöja fadern? Är det ett namn som hon själv tagit som vuxen? Annars var väl patronymikon på morfaderns namn det vanliga för oäkta barn?
 
Christian