NULL Skriv ut sidan - Hackvad

Anbytarforum

Titel: Hackvad
Skrivet av: Lennart Johansson skrivet 2011-05-18, 21:09
Hej Anna,
 
När man vill ha information om ägarbyten för fastigheter får man före 1875 söka den i domböcker småprotokollen, i det här fallet för för Grimstens härad där Hackvad ingår. Vet inte om de finns skannade men sist när jag tittade på det fick jag beställa dem på microkort från SVAR i Ramsele. Fysiskt ligger de på landsarkivet i Uppsala, där man kan beställa papperkopia om man vet år och sida.
 
Mellan åren 1875-1930 c:a finns ägarbyten införda i bunda lagfartsböcker, i det här fallet från Västernärkes domsaga, Grimstens härad. De ligger fysiskt i landsarkivet i Härnösand. Jag gick in på hemsidan för Statens arki och sökte i NAD (Nationella arkivdatabasen) och fann till min förvånig att de var skannade och utlagda på SVAR (abonnemang erfordras). För några år sedan fick jag beställa papperskopior från Härnösand.
 
Efter 1930 finns en fastighetsbok i lösbladssystem. Även den förvaras i Härnösand.
 
Ägarbytet mellan Kellin och Adolf Jonsson skedde 1917 4/5 enligt församlingsbok Hackvad AIIa:4 (1915-1920) sidan 66. Bifogar ett utklipp på det nedan som finns i SVAR.
 
      (https://forum.rotter.se/discus/messages/44/326835.jpg)
 
Hälsingar Lennart