NULL Skriv ut sidan - Hackvad

Anbytarforum

Titel: Hackvad
Skrivet av: Anna Jonsson skrivet 2011-05-18, 17:32
hej
 
jag är helt grön inom släktforskarområdet men började då jag vill veta boendehistoria för ett specifikt hus.  
jag vet att min fm mf Adolf Jonsson (1857-05-08) köpte huset mycket tidigt 1900-tal. då sista husförhörslängan som går att komma åt via AD-online endast når fram till år 1900 vet jag inte säkert att jag är inne på rätt hus och letar. (år 1900 bodde adolf jonsson tillsammans med hustrun Anna Lovia (född Pehrsson) 1863-06-12. och dottern Anna Lydia född 1898-04-15. fortfarande i ett hus i skeppsta egor (antagligen arrenderad kronogård) dit de flyttat 1895.  
 
äldre släktingar till mig har ett vagt minne av namnet Kjellin. det finns uppgifter om att en av de fastigheter som benämns som Håfvesta beboddes av en äldre man vid namn Johan August Jakobsson 1824-10-28, hitflyttad 1865 från kvistbro eller qvistbro. 1870-nångång flyttar även en fosterson hit, KARL FREDRIK KJELLIN 1862-12-13. De bor så vitt det går att utläsa av hurförhörslängorna kvar ända till år 1900. Då har även karl fredrik kjellin gift sig och hans hustru samt två barn bor också där.  
 
det min fråga gäller är hur jag kan koppla samman dessa personer? var hittar jag bostadsinformation och ev genomförda köp efter år 1900?
hur kan jag veta att det är rätt hus? det enda jag har att gå på är namnet. den byggnad jag letar efter är den som i gods och gårdar - södra närke - utgiven 1939 omnämns som hovesta 2, längst ner på sidan. tillkom släkten genom köp av den då framlidne adolf jonsson, nu mer i ägo av hans svärson erik martin helldin tillsammans med makan anna lydia helldin (född jonsson).  
 
vill gärna komma åt vem som byggde huset, och när. året innan johan august jakobsson flyttade dit bodde där en snickare johan adersson född 1834. han bodde där endast mellan 1862-1863. kan han ha byggt huset?
 
tacksam för information om hur jag kan fastställa att jag är inne på rätt bostad!
 
/nybörjare