NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-15
Skrivet av: Björn Eriksson skrivet 2005-03-12, 23:30
Hej Matz, Kent, Anders och Robert!
Jag har samma uppgifter, förutom att de tre generationer på Skogstorp fram till 1918 inte bodde på St. Skogstorp, utan på den avstyckade tredjedelen som blev Nordells nuvarande gård.Den sista i släkten som bodde på den gården var enl. fam. Nordell Johan Andersson f.5/6 1842 i N.Järnäs. Han finns med en del i Götlundaboken, bl.a med bild på sid. 684. Jag har ej kollat upp hur han är släkt med resten av Skogstorparna. På St. Skogstorp fanns familjen kvar till 1924 då Karl Gustav Andersson dog. När Anders Persson 1847 friköpte Skogstorp från Sickelsjö ingick hela Skogstorp inklusive Östersätter. 1874 Flyttade Anders Ersson ( som samtidigt sålde Ö.Valen till bröderna Jonsson från Vinön) till Östersätter. Jag vet ej om han arrenderade eller köpte loss gården av Karl Gustav och Erik Albert Andersson, men han bodde där till någon gång i slutet av 1890 talet då hans hustru dog. Då  flyttade han till sin son Bengt på  Björkön, samtidigt som den släkt som i dag brukar gården kom dit från grannsocknen.
MVH Björn på Valen