NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-16
Skrivet av: Björn Eriksson skrivet 2004-12-08, 23:20
Hej Anders!
Det mesta du skriver stämmer överens med vad jag redan visste. Nytt var dock att de kom från Racksätter och att de flyttade ut till Valen så sent som 1816. Erik köpte ju lös Valen från Göksholm redan 1807 och enligt muntlig tradition skall han ha flyttat dit nästan omgående tillsammans med familj och släktingar. Erik bosatte sig själv på Östra Valen medan en släkting arrenderade Västergården. Någon gång kring 1840talet Såldes (eller enl.rykten spelades bort på kort) V.gården  
av Sonen Anders Erse till släktingen David Davidsson som redan brukade den tillsammans med sin bror Anders. Anders Erse flyttade iland till Östersätter efter den stora branden då östra gården brann ner till grunden.Senare kom han att bo på Björkön hos sin son Bengt. David Davidssons dotter Britta Stina Davidsdotter är min farfars mormor och släkten bor fortfarande på västra Valen.
Vad jag letar efter är hur Davidssons var släkt med Erik Jonsson. Du måste om jag förstått det hela rätt vara släkt med Rolf Liljhammar som härstammar från en av Erik Jonssons döttrar, och Hasse Jansson i Ökna som stammar efter den andra dottern. John Ner?n som skrivit Boka um Mällsa är sonson till äldsta sonen Erik och i hans böcker finns mycket att läsa om din släkt
                   MVH Björn Eriksson