NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-11-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-11-10
Skrivet av: Lennart Johansson skrivet 2008-12-16, 15:58
Hej Jon Kahn,
 
Den kände hembygds- och släktforskaren i Hardemo, Hilmer Lannhard (1902-1985), gjorde på sin tid många utredningar av Hardemosläkter. Flera av dem utgår från Per (Peder) Jönsson i Norrby Hardemo, kallad den gamble omnämnd 1530-1562 (Hardemo domböcker 1629-40). I en kopia erhållen från Lannhards son för några år sedan hittar jag Petrus Froman omnämd, som jag citerar ur nedan ett längre stycke för att ge sammanhanget:
 
Ur Hardemo Härads Domböcker 1629 -- Storgårdssläkten, Norrby.
 
En sannfärdig berättelse om salig Per Jönssons gårdar i Norrby Han hade 4 fastighetsbrev 98 - till 110 år gamla. Tillsammans utgorde de 45 örtugland. 1 örtugland är lika med 1 tunnland dvs den odlade jorden. Hela arealen kan vara den fyrdubbla.
 
Processen om Per Jönssons arv gav till resultat att 28 arvtagare blev registrerade. Många släkten kan genom gårdsöverlåtelser följas framåt i tiden till kyrkobokföringen som i Hardemo påbörjades 1707.
 
Per Jönssons dotter Kerstin Persdotter g. m. Olov, hade en son Per Olovsson som blev länsman i Hardemo Härad. Han hade 8 barn varav en blev präst i Kumla under namnet Ericus Noreaus och hade döttrarna: Sara, Britta och Kristina. Dottern Kristina Norea blev gift med Petrus Froman från Frösvi Edsberg död V. Hanninge 1712 som Kyrkoherde. Makarna hade många barn, som blev fäder till bl. andra släktena Grimsten, Ekstrand och Hallström.
 
Kyrkoherden Noraeus änka Sara Fogdenia blev efter makens frånfälle 1661 gift med Anders Edbergius Kh. Kumla. Sonen Johannes blev teologie professor samt Zakarias biskop i Växiö samt stamfader för släkten Bergensköld, Höjen Kräcklinge. Se Lagerholm.
 
Herdaminnena för Strängnäs och Stockholms stift (som jag inte har tillgängliga nu) borde ge mer information.
 
Mvh Lennart Johansson
 
(Meddelandet ändrat av Lenjo den 16 december, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av Lenjo den 16 december, 2008)