NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-07-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-07-12
Skrivet av: Henric Stöök skrivet 2009-07-03, 12:34
Gunnel m.fl. (Fortsättning från Askersund stadsförs.)  
Petter Jonsson f.1775 i Ködjan,  
Modern till Petter Jonsson(f.1775 i Ködjan) hette Christina Persdotter.  
Hon hade en bror som hette Gustav Persson.  
Han var måg till Häradsdomaren Jacob Persson och hans hustru Maria Elisabeth Kierrman.  
Häradsdomarens dotter hette Kajsa Lisa Jacobsdotter och var hans enda barn.  
Hon var född 1765-11-30 i Askersunds by och död 1814-10-24 i Västergården Läggesta.  
 
Det är den koppling som jag hittat mellan Petter och häradsdomaren. Jag har tittat lite på de andra barnen men har inte ännu något svar. Har du fler detaljer om dom - föräldrar eller födelsedatum?  
 
Samuelsdotter eller Salomonsdotter  
Jag blev fundersam på varför jag skrivit att Maria Elisabeth Kierrmans mor hette Catharina Charlotta Samuelsdotter. Därför kollade jag mina anteckningar och det stämmer att moderns efternamn i Elisabet Marias födelsenotis är Salomonsdotter. Dock är hennes namn vid flertalet av syskonen Kierrmans födelsenotiser Samuelsdotter. Man får väl helt enkelt anta att morfar hette antingen Salomon eller Samuel.  
 
Häradsdomaren Jacob Perssonss födelseår,  
Beträffande Jacobs födelseår så är det hämtat från husförhörslängd AI:1, sid.301, AI:2, sid.231 och AI:3, sid.629. Han finns även i födelseboken C:3, sid.101 där han anges vara född den 13 oktober i Långsjötorp.  
 
Föräldrar till Jacob,  
Per Persson från Långsjötorp och hustru Karin Nilsdotter från Grönlid. Jag har inga födelse- eller dödsår för föräldrarna än men de gifte sig i alla fall 1723-10-20 i Askersund landsförs.(T)(C:3, s.44)  
 
Mvh, Henric