NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-08
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2004-02-08, 20:41
Askersund (eller Örebro län överhuvudtaget)  finns ju ännu så länge inte på Genline; vare sig lfs eller sfs, landsarkivet i Uppsala är ju (numera) långt borta (annat var det förr...), så det blir ju till att beställa från SVAR. Jag har ju dock endast synnerligen knapphändiga uppgifter att gå efter; så jag tänkte först göra en trevare för att få reda på om det överhuvudtaget är någon id? att göra en beställning:
 
Fråga 1) Enligt en husförhörslängd i Kristbergs sn, Ög. skulle en person jag letar efter vara född i Askersund 1716. Jag undrar därför om det finns någon Askersundsforskare som kan ge ett enkelt svar på om det i någon av dessa församlingar (lfs ellr stf) föds en Lars, som är son till en Olof (alltså Lars Olofsson), år 1716, eller åtminstone under perioden 1714-1718. Det är ju inte alltid säkert att födelseåren i husförhörslängderna är helt korrekta under denna tid, i synnerhet inte när det rör sig om inflyttade personer.  
 
Fråga 2) Enligt en åldersuppgift i dödboken för Ekebyborna sn, Ög. skulle en person jag letar efter vara född 1716, och är troligen släkt med den ovanstående, men med omvänt namn. Jag undrar därför om det finns någon Askersundsforskare som kan ge ett enkelt svar på om det i någon av dessa församlingar (lfs ellr stf) föds en Olof, som är son till en Lars (alltså Olof Larsson), år 1716, eller åtminstone under perioden 1714-1718.  
 
Skulle jag få napp på någon av dessa personer; beställer jag mikrokorten, och fortsätter sökandet. Tack på förhand!