NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-10-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-10-07
Skrivet av: John Sidén skrivet 2007-06-10, 21:34
Hej Gunilla!
Jag forskar inte alls på familjen Östedt men tittade ändå lite på Maria Charlottas härstamning och hittade detta:  
Det är inte alldeles lätt att hitta henne eftersom hon heter något annat i födelseboken och förvärvar namnet Östedt genom att hennes mor, som då är änka, gifter om sig med en man som heter Östedt.  
Maria Charlotta var piga i Malma 1859 (Regna AI:12 fol 18) och kom dit från Svarttorp där hon blev piga 1857 (Regna AI:13 fol 243). Till Svarttorp kom hon från en plats som jag inte kunde utläsa i husförhörslängden så jag letade efter henne i inflyttningslängden i stället och hittade henne som inflyttad från Asker till Sörtorp i Regna 1854 (Regna BI:2 fol 26, Sörtorp visade sig vara den plats vars namn jag inte kunde läsa i husförhörslängden). I husförhörslängden Asker AI:18B fol 362 hittade jag Maria Charlotta och hennes mor Maria Sofia Ersdotter f 1811-12-02 i Svennevad som efter att ha blivit änka 1849 gifte sig året därpå med Jakob Gustaf Östedt, familjen (Maria Charlotta är äldst i en tämligen stor syskonskara) var bosatt i Bysta i Asker. Jag hittade också familjen i husförhörslängden Asker AI:17B fol 380 där jag fann Maria Charlottas far Peter Persson Fisk f 1809-08-08 i Hallsberg, han avled 1849-04-03 i Bysta i Asker (Asker F:2 fol 131). Då gick jag till födelseboken för Svennevad och hittade då Catharina Charlotta f 1835-01-31 i Falls gärde i Svennevad, föräldrar Peter Persson och dennes hustru Maria Sofia Ersdotter (Svennevad C:7 fol 264), de återfinns i husförhörslängden Svennevad AI:14 fol 108, där står också att de flyttade med dottern Catharina Charlotta till Asker 1835. Peter Persson och Maria Sofia Ersdotter är identiska med de personer som bodde i Bysta i Asker 14 år senare vilket betyder att Catharina Charlotta är identisk med den kvinna som senare kallas Maria Charlotta Östedt. Detta har jag försökt bevisa med denna utläggning.  
Med vänlig hälsning  
John