NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-08-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-08-26
Skrivet av: Rosine Nilsson skrivet 2002-08-26, 12:21
Hej Elisabeth,
vad kul att kunna hjälpa någon på Anbytarforum jag som frågat själv flera gånger på olika orter och familjer och fått svar.
Tyvärr har jag f n inte mer tillbaka på Ekströmarna. Anders Gustafs far Carl Johan var född i Örebro 1923 enligt flera källor. Jag har inte hittat när han kom till Asker men eftersom han varit gift förut och fått barn i Asker 1854 så måste han ha kommit dit tidigare.
Just nu har jag inga uppgifter tillgängliga men Anders Gustafs bror Albert Johan är född 1854 och bor på flera ställen i Stockholm innan han emigrerar till Ottawa runt 1892 om jag minns rätt.
Jag har i dagarna upptäckt vad jag tror är en ytterligare son till Carl Johan och han okända första fru. Per Axel född 1857-07-17. Han är inte till fullo säkert belagd som bror, så vi får hålla det öppet tills vidare. Han bor liksom de andra hel/halv/styv-syskonen under någon period i Kungsholms församling i Stockholm.
Visst funderar man om Carl Johan Ekström har något med Ekströmsfabriken i Örebro att göra. De med blåbärsoppan. Det är nästan så att man inte vill veta för då blir man väl bara besviken.
 
Hälsningar Rosine
 
PS. Min e-post ska fungera och är nettle@telia.com