NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-01
Skrivet av: Christer Öberg skrivet 2002-12-19, 12:42
Hej Irma och övriga Suupforskare!
 
Javisst, Sture Torikkas uppgift om Sara gjorde att jag enkelt kunde hitta spåret efter Suupparna i Hietaniemi! Tack än en gång, Sture! :-)
 
Än så länge kvarstår dock en del frågetecken, men jag tror att vi kan lösa de flesta av dem med fortsatt detektivforskning :-)
 
Jag har sökt i Stig-Inge Gustafssons material på döda Anna Henriksdotter i Hietaniemi, men återfann ingen som verkar vara identiskt med Henrik Johansson Suuppis hustru. Det kanske kan betyda att Anna återvände till Jukkasjärvi efter makens död 1743?!
 
I Hiski anges att Henriks mor var Carin Thomssonsdotter. Kanske är det så att Sara Larsdotter var Johan Suuppis andra hustru, kanske det kan förklara att deras söner Jöns och Lars var födda så sent som 1720-03-23, resp. 1733-05-03.  
 
Men då kan man undra varför Henrik Suuppis mor skulle angivas i Hiski, men inte fadern. Och varför skulle någon av hans föräldrar överhuvud taget anges där. Om nu Sara Larsdotter var Johans andra hustru var ju Henriks riktiga mor förmodligen redan död och ändå figurerar hon (Carin T.) i dödboken för Nedertorneå.  
 
Johan Johansson Suuppi dog sannolikt 1744-1755 någonstans i Sverige, dock inte i Hietaniemi. Det låter lite underligt om hans änka Sara ensam blir kvar i Hietaniemi fram till 1755. Däremot var ju Lars Henriksson Suup kvar till åtminstone 1762.  
 
Till Irma,  
 
Om du skickar din epostadress kan jag skicka över lite mer uppgifter om ättlingar till våran Baltzar Johansson Suup 1753-1836.