NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-01
Skrivet av: Christer Öberg skrivet 2002-12-05, 14:49
Hej igen,  
 
kul att denna gamla diskussion fått nytt liv igen :-), har själv inte ägnat mig åt vidare forskning på denna släkt under en tid.  
 
nu blev jag lite tveksam. Om Lapp. Hendrich Suopi i Juckasjärvi bara blev 40 år gammal och dog 1743 i Nedertorneå blir han född ca 1700. Detta i antagande att åldersuppgiften är korrekt.  
 
Den antagne sonen Olof Henriksson Suup dog 1798 och anges blivit 81 år gammal. Då blir han född ca 1717. Johan Henriksson Sup anges varit född 1721.
 
Med dessa siffror var fadern Henrich således bara ca 14 år gammal när sonen Olof föddes och 18 då sonen Johan föddes. Detta rimmar dåligt, men å andra sidan är det ju väldigt ofta som åldersuppgifterna i dödboken misstämmer. Det borde väl inte finnas någon osäkerhet om att Olof och Johan var bröder?!
 
I Nedertorneå förekommer två olika stavningar av namnet: 1. Supi 2.Suopi. Eftersom att även en son, Peter föddes 1742 i Nedertorneå där fadern anges varit lapp. Henrik Johansson Supi och Anna Henriksdotter i Jukkasjärvi; Så måste det ju handla om rätt Henrik.  
 
Eftersom att modern Carin Thom:ssonsd:r anges i Hiski när sonen dog 1743 kanske det kan betyda att Henrik var född i Nedertorneå, eller att hon också var med på resan till N.torneå. När det står ort Jukkasjärvi, torde de väl bara varit på genomresa?!
 
Den Johan Suup som Ljungs register anger tillsammans med hustru Sara Larsdotter i Vettasjärvi torde ju vara släkt med ovanstående Suupar. Sannolikt en bror till Henrik Johansson Suuppi?!
 
Kan nu även bekräfta uppgiften om att Dordi Baltzarsdotter mycket riktigt dog 1788-06-13, 76 år gammal (därmed f.1712). Övertorneå dödbok C:1 5/6.
 
Nu har jag även lagt in en efterlysning om Lappen Henrik Johansson Suuppi i Vettasjärvi (http://forum.genealogi.se/index.php?topic=12972)