NULL Skriv ut sidan - Rosander, Tornander (BD)

Anbytarforum

Titel: Rosander, Tornander (BD)
Skrivet av: Katrin Öhgren skrivet 2000-01-12, 19:02
Hej Christer!
Är det absolut säkert att Joseph är född i Pajala församling. Det är nämligen så att i Torneå stad föds det en oäkta Joseph 1769-12-09, moderns namn är Maria Josephsdotter. Jag vet inte var hon kommer ifrån i Hiski finns det nästan 1400 som heter Maria Josephsdotter och bara två av dom är födda 1748, men ingen av dom den 4/10 som är det födelsedatum jag fått av Filip Rosander i Älvsbyn. Karl är hans farfars far. Vet du var eller hos vem Maria bodde i Junosuando/Pajala eller vad hon gjorde. Karl var ju gift med kyrkoherde Anders Wikmans dotter Helena Andersdotter Konst. Kan Maria J ha följt med hans familj från Torneå, hon måste i alla fall ha fått någon sorts reprimand för den oäkta sonen. Det var väl Brunnius som var där i Torneå och han la väl inte fingrarna emellan om han inte blev ordentligt mutad. Wikman var väl från Nederkalix har jag för mig, har du eller någon annan kollat dessa församlingar? Visst var det Anders Wikman (eller var det Wiklund den avstängde prästen hette) som blev avstängd några år på grund utav den så kallade talarrörelsen, kan Maria ha haft något med den rörelsen  att göra. Det borde finnas papper på dessa personer, eftersom många skickades till tukthuset i Stockholm.  
Det blev lite ostrukturerat men det var det som föll mig in, efter att jag pratat med Filip R.
 
Vänligen Katrin Öhgren