NULL Skriv ut sidan - Reinholt von Danzig, ca. 1600

Anbytarforum

Titel: Reinholt von Danzig, ca. 1600
Skrivet av: Andreas Snildal skrivet 2004-10-12, 18:12
Ja, det er vel ingen umulighet at vi var søsken på 1600-tallet, men i såfall stammer jeg nok fra ekteskap nummer to. I virkeligheten er jeg også et sladdbarn - min (hel)søster er 17 år eldre enn meg.
 
For å forklare dette med dansker, samer og svenske fogder. Etternavnet Danske (med diverse skriveformer) forekommer i Reisa og Kvænangen fra ca. 1590 til 1900. Slekten som bruker dette navnet er samisk, men opphavet til navnet er ukjent. I artikkelen jeg nevnte først, mente forfatteren at det kunne dreier seg om en oppkalling av den svenske fogden Reinholt von Danzig som visstnok oppholdt seg mye langs kysten i Troms på begynnelsen av 1600-tallet. Siden dette nå mer eller mindre er utelukket, går en teori ut på at Danske-navnet kommer av en danske som har klart å forville seg til ødemarken i Nord-Troms på slutten av 1500-tallet hvor han har funnet en samekvinne som han har laget barn med. I såfall ville det være ganske fantastisk dersom minnet om dette fortsatte i slekten i over tre hundre år.
 
Väl mött (som man sier i Luleå),
Andreas