NULL Skriv ut sidan - Reinholt von Danzig, ca. 1600

Anbytarforum

Titel: Reinholt von Danzig, ca. 1600
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2004-10-12, 17:36
Ha Ha Ha.... ni är roliga ni, norrmän. Men jag förstår er, ni har ju inte mycket att glädjas över, så ni tar alla möjliga chanser att få en liten glad stund framför brasan.
Jag tvivlar på att Norge vunnit något OS-guld p g a att de varit bäst.... det måste ha varit nåt annat som spelade in..... misstänker att motståndarna tyckte litet synd om Norge (för att det ligger där det ligger), så de lät Norge vinna?
För vad är väl curling mot att härstamma från Övertorneå (vad är väl curling över huvud taget - egentligen)?
Nå, det spelar föga roll i slutänden. Vi äts alla upp av maskar ändå (de flesta i varje fall).
Men apropå unge Herr Snildals missförstådda aspekter på generationsmatematik, så är väl sanningen närmast såsom så, att tornedalingarna brukade ju ha tjugo framfödda barn per familj, så vi (jag och Britt) tillhörde väl de förstfödda (och de klokaste, vi som tog mest näring), medan Snildal måhända då var sladdbarnet, nummer tjugo.  
Och det var nog tur att Snildals oldefar slapp möta de blodtörstande svenskarna där uppe på kalfjället 1905. Då hade nog inte Snildal suttit där nere i Oslo idag...
Men om Britt har kvar sin gamla mobilseringsorder från 1905.... ja, den skulle jag faktiskt vilja se! Fantastiskt!
 
Åter till verkligheten (men jag hävdar bestämt att det så ofta det går ska vara roligt att historieforska); så är det ju intressant att Snildal kan skilja på sjösamer med släktnamnet Danske ifrån svenska skattefogdar. Det är ju en bra början för resten av forskningen!
 
Kanske man skulle hoppa över saunan ikväll?
Väl mött,
ST