NULL Skriv ut sidan - Reinholt von Danzig, ca. 1600

Anbytarforum

Titel: Reinholt von Danzig, ca. 1600
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2004-10-11, 22:20
Det är bra, Snildal, att du är på krigsstigen. Man forskar bättre då. Det är vederlagt (av mig själv, precis nu).
Men, du ska även ha klart för dig att jag haft förfäder som varit och krigat i Norge 1813....
Isak Fellmans böcker heter:
Handlingar och uppsatser
angående
Finska Lappmarken och lapparne
samlade och utgifna
af
Isak Fellman
i anslutning till Jacob Fellmans
Anteckningar under min vistelse i Lappmarken.
Del I: Handlingar af allmännare art, 1910. 542 s.
Del II: Kyrkan och undervisningen m m, 1910. 472 s.
Del III: Handlingar angående rättsvården, 1912. 438 s.
Del IV: Om lapparnas beskattning, 1915. 440 s. (denna volym har jag haft bäst personlig nytta utav).
 
Jo, jag är medveten att jag bor inom en del av det svenska område som ingick i det gamla Kvänland.... men jag känner ändå att jag idag INTE bor i det gamla Kvänland. Ingen av mina grannar har den blekaste aning om vad Kvänland var för någonting...
 
Ang. domboksuttydningen så har du förvisso helt rätt: jag är både arkivarie som hyffsat duktig på att läsa gammal skrift. Men denna f-e gammelnorska handskrift...... jag vet inte, men den är faktiskt svår. Förkortningar som jag inte har den ringaste aning om vad de ska föreställa! Orkar inte ta tag i den riktigt. Det hade varit mycket bättre om Sverige och svenskarna hade styrt Norge under flera hundra års tid, för då hade ju dessa dokument varit författade på svenska språket!
Eller hur, Snildal?
Men fortsätt gärna du, att träna på Gotisk Skrift! Människan är ju - som väl bekant är - bekväm av sin natur.
 
Jo, det är nog rätt detta med norska fåglar, att de kan viska. Och i detta fall har de viskat helt rätt. Både du och jag (samt hundratals andra människor, ja, kanske tusentals?) är ena riktiga Kerttu-ättlingar från Soukolojoki - vilket i sig är en av Tornedalens absolut vackraste platser!
Tänk att vi var syskon en gång i forntiden; du, jag och Britt!  
Otroligt att tänka, va?
 
Visst var du den där lillebrodern (jag är 45) som försökte lära sig att åka skidor på ett par gamla bastulavar? Jag tror det var 1649, eller där omkring.
 
Hälsar
En Fredlig
ST