NULL Skriv ut sidan - Matilda Bergström f.1831

Anbytarforum

Titel: Matilda Bergström f.1831
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2005-10-03, 23:09
Peter, i Nederkalix är varken Matilda eller Bergström så ovanliga namn, och jag vet inte om hon är född Bergström eller Bäckström (kraftig redigering sker här av texten - tidigare skrivit fel namn på föräldrarna - för den som har e-postnotifiering).
 
Vet du? Båda anges tydligen i det opålitliga hjälpmedlet folkräkningen.
 
Det finns en Matilda född den 5 maj i Näsbyn. Källa Nederkalix C:4 födelse- och dopbok 1817-1840. Hennes föräldrar är bonden Er(ik) Bäckström och hans hustru Greta Blombäck.
 
När jag kollar Karl Olof född 1855 är hans föräldrar Johan Jakobsson Bergström och hans hustru Matilda Eriksdotter Bäckström i Båtskärsnäs. Likaså när Johan Jakob föds 1849, hans föräldrar är  Johan Jakobsson Bergström och Matilda Bäckström i Båtskärsnäs. Källa i båda fallen Nederkalix C: 6 födelse- och dopbok 1841-1860.
 
Mina anor var faddrar till Karl Olof (och flera av barnen i syskonskaran om jag minns rätt) men jag kan inte hitta ett nära släktskap mellan familjerna.
 
Jag har tyvärr inte tillgång till husförhörslängderna nu, för att kontrollera familjen och flyttningarna, kopplingen mellan Matilda från födelseboken som moder till Karl Olof och Johan Jakob.
 
Hälsningar, Eva
 
PS. Det är bättre att skriva efterlysningen under den kända socknen, det är lättare att forskare som är intresserad av socknen ser den då. Bland efterlysningarna försvinner den i mängden rätt snabbt.