NULL Skriv ut sidan - Maria Henriksdotter Pajala

Anbytarforum

Titel: Maria Henriksdotter Pajala
Skrivet av: L-E Markström skrivet 2003-07-27, 19:21
Hej!
 
Under w329 besökte jag Övertorneå och Nordkalottbiblioteket där för att om möjligt fylla i några luckor i min hustrus antavla. Jag fick då för första gången tillfälle att ta del August Ljungs Rekonstruktion av Pajalas kyrkböcker åren 1838--1884 som förstördes av brand 1941. Där fann jag bl a föräldrarna och syskonen till Johan Henrik Johansson Rova 1843-1919, gift med Eva Karolina Olsdotter Mikko 1843-1915. Jag återger här vad som fanns om familjen på sidan 138, Pajala:
Kyrkovärd  
Johan Carlsson Mettävainio Rova, f 1813
h Maria            ?          f 1804 d 1880 21/12
s Fredrik                     f 1828
s Isak                        f 1830
d Greta                       f 1831
d Eva                         f 1833
d Maria                       f 1834
d Sofia Ulrika                f 1836
s Johan Henrik                f 1843, se nedan
d Sofia Karolina              f 1847
 
Under detta fanns Johan Henrik Johansson med hustru och barn redovisade med hänvisning nedan resp ovan.
 
Jag förutsätter att Maria utan efternamn ovan är Maria Henriksdotter Pajala (MHP) eftersom hennes födelse- och dödsdatum och hennes barn med födelsedatum stämmer med tidigare uppgifter.
 
Vad som förvånar mej är att vi i tidigare diskussion om MHP har redovisat två makar till henne:
-Isak Henriksson Vänkkö gift 1825 med MHP
-Johan Persson Tuoma(s) gift 1843 med MHP
 
Nu dyker det upp ett tredje namn som ev kan vara hennes andra make?
 
Jag uppmärksammade inte detta förrän jag kom hem och började kontrollera vad som fanns i antavlan.
 
Är det någon/några som kan berätta vem som verkligen var hennes andra make samt hans antavla?
 
Mvh/ Lars-Erik Markström