NULL Skriv ut sidan - Maria Henriksdotter Pajala

Anbytarforum

Titel: Maria Henriksdotter Pajala
Skrivet av: Lars-Erik Markström skrivet 2001-07-14, 17:57
Hej Katrin och ni andra!
 
Tack för beskedet om dina källor. Jag har själv hämtat många uppgifter från Erik Wahlbergs pärmar men då har det gällt andra Tornedalssläkter. Dessutom har min hustru, som är släkt med honom på långt håll, och jag besökt honom 1994 i Soukolojärvi. Det är en fantastisk man med ett enormt minne. Mitt minne är inte lika bra men jag har för mig att ett antal kyrkböcker i Pajala har brunnit upp och i vissa fall är det nog bara Eriks noteringar vi har tillgång till. Det räcker bra för mej så länge.
 
En annan fråga som berör släkten Pajala:
För Fredrik Henriksson Pajala, bonde på Pajala nr 5, född 1818-02-24 i Pajala, död 1894-04-11 i Pajala (bror till Maria Henriksdotter Pajala)har jag noterat bl a följande:
I förhörsboken 1885-1890 står han skriven som bonde på fastigheten nr 5 i Pajala, 1/8 mantal. I förhörsboken 1890-1894 är fastigheten på 1/4 mantal. Bakom namnet står ordet finne ( Fredrik Henriksson, finne).  
Betyder ordet finne att någon av hans förfäder har kommit från Finland till Pajala, i så fall vem och när och varifrån? Erik Wahlberg kunde inte ge klart besked i den frågan men kanske någon som läser Anbytarforum kan?
 
Mvh/ Lars-Erik