NULL Skriv ut sidan - Maria Henriksdotter Pajala

Anbytarforum

Titel: Maria Henriksdotter Pajala
Skrivet av: Lars-Erik Markström skrivet 2001-07-13, 19:47
Hej alla!
 
Katrin, tack för uppgifterna om Maria Henriksdotter Pajala. Det var vad jag behövde för att binda ihop den Maria jag hade tidigare med den som Inger redovisade. Hon var alltså gift två gånger, vilket jag misstänkte. Kommer dina uppgifter från kyrkböckerna i Pajala? Jag frågar därför att jag har några datum som inte stämmer men det är andrahandsuppgifter som troligen inte är helt säkra.  
 
Maud, Pajala är ett gårdsnamn, ett bynamn och namn på en församling. I Tornedalen hade varje bondgård ett namn. Husbonden på gården lade gårdsnamnet till sitt patronymikon, tex Henrik Henriksson Pajala. De vuxna barnen från samma bondgård använde också gårdsnamnet när de flyttade hemifrån, troligen för att visa varifrån de kom. Sonen som övertog hemgården övertog också gårdsnamnet. En annan son som gifte sig till en gård eller köpte en gård övertog det gårdsnamnet.
 
 
Fastigheten nr 5 i Pajala hette Pajala av någon anledning. Maria Henriksdotter Pajala hade en yngre bror, Fredrik Henriksson Pajala, född 1818, som övertog hemgården. Om Du ska beskriva honom med namn, bostadsort och församling blir det Fredrik Henriksson Pajala, Pajala, Pajala. Det låter som jag stammar!! Omkring 1900 slopade man patronymikon och använde enbart gårdsnamnet som släktnamn. Min svärmor som härstammade från nr 5 i Pajala hette Teresia Pajala.  
 
Maria Henriksdotter Pajala var min hustrus mm fm. Fredrik Henriksson Pajala var hennes mf far.
 
Tack för hjälpen alla!! Mvh/Lars-Erik