NULL Skriv ut sidan - Margareta Burman, d 1685, Johannes Jonae Tornaeus, d 1681

Anbytarforum

Titel: Margareta Burman, d 1685, Johannes Jonae Tornaeus, d 1681
Skrivet av: johan skrivet 1999-01-23, 16:16
Margareta (Märita) Burman, d 1685, var dotter till kyrkoherden i Lövånger (AC) Andreas Nic(olai) Burman och Brita Nilsdotter Trast. Margareta gifte sig den 13/11 1646 med Abraham Michaelis Burelius, d 1671, sist kyrkoherde i Överkalix (BD). En av mina källor (Nils Burman, handskrift Bureätten, pag 259, KB) uppger dock att Margareta Burman var gift en andra gång då med prosten och kyrkoherden i Torneå Mag Johan Tornaeus. Jag går då till Bygdén, Härnösands stifts herdaminne, del 2, sid 246,247, Nedertorneå (BD) och finner att Johannes Jonae Tornaeus var gift med MargaretaKönigsdotter.
I rättelser och tillägg i herdaminnet står emellertid att prosten Joh. Tornaeii hustru hette Margareta Andersdotter Burman. Nils Burmans uppgift  torde alltså vara riktig även om jag inte funnit den i mina övriga källor? I förlängningen uppstår då också problem med att tillskriva Margaretas barn rätt far. Jag avstår t v från att här belasta  texten med utläggningar i denna troligen lite mer komplicerade fråga, eftersom jag först gärna vill få bekräftat huruvida Margareta var gift två ggr, 1:o med Abraham Burelius, 2:o med Johannes Tornaeus. Tacksam om någon ville diskutera detta.
Problemet är kanske rent av redan löst?