NULL Skriv ut sidan - Kuure

Anbytarforum

Titel: Kuure
Skrivet av: Marit Kristoffersson skrivet 2001-05-02, 01:20
Hej Mika Siidorov,
 
 
Det skulle vara roligt att veta lite mer om barnen till Salomon och Anna Lisa och då särskilt Hilda.
 
 
I övrigt är jag intresserad av mycket när det gäller släkten Kohre, men först och främst har jag några frågor som det skulle vara intressant att få svar på.
 
Det gäller bland annat föräldrarna till Anna Lisa Henriksdotter Greku (Kreku) f. 3?/5 1849, Hirmula. Stämmer det att fadern var Henrik Johansson Greku f. 16/3 1827 i Ilmola, Kemi lfs och att modern var Anna Greta Hansdotter Niskavaara f. 18/5 1815 i Lapiniemi, Tervola? Jag är mer osäker på att jag har hittat rätt Henrik eftersom Anna Greta var så pass mycket äldre än Henrik. Ovanligt kanske. Henrik var trol. son till Johan Greku (f. 3/4 1790, Ilmola) och Anna Lisa Johansdotter Vähä (f. 12/2 1803, Forsby). Anna Greta Var dotter till Hans Hansson Tarsa (f. 31/10 1790, Rovaniemi) och Anna Caisa (?Tervo f. 26/10 1790, Lapiniemi).
 
 
En annan sak jag undrar över är Henrik Johansson Vähäviks (1779) hustru, Anna Johansdotter Hönä (f. 1783) från Ruotala. Vilka var hennes föräldrar?
 
Hennes namne Anna Johansdotter (174x) gift med Olof Larsson Kohre (1733). Var kom hon ifrån? Och slutligen en till Anna Johansdotter (f. omkr 1750) gift med soldat Östen Lohm. Vilka var hennes föräldrar?
 
Ja, det här var många frågor på en gång. Det jag är mest intresserad av att veta är om jag har hittat rätt föräldrar till Anna Lisa Greku.
 
Mvh
 
Marit