NULL Skriv ut sidan - Johan Nilsson Burman

Anbytarforum

Titel: Johan Nilsson Burman
Skrivet av: Erik Holmlund skrivet 2009-08-11, 13:09
Här kommer ett inlägg som inte direkt handlar om Johan Nilsson Burman, men däremot om andra personer som nämnts i denna tråd, och som anknyter till ämnet.
 
En detalj som inte har nämnts i denna tråd är att hustrun till den nämnda pastorn Abraham Michaelii Burelius hette Märita Burman, enligt herdaminnet. Hon var dotter till kyrkoherden i Lövånger, Andreas Nicolai Burman(ANB) som även han omtalas längre upp i denna tråd. Abraham Burelius hade bl.a. en son Anders Abrahamsson Burman som verkar ha bott i Torneå och tagit sitt namn efter modern. ANB är ju f.ö. en annan Burman vars ursprung ingen verkar lyckats reda ut.  
 
Jag tror jag har hittat en uppgift som jag tror inte någon tagit upp i diskussioner på Anbytarforum kring ANB:s ursprung. Åtminstone i mina noteringar har det funnits en tidslucka vad han gjorde & var han befann sig från det han blev prästvigd 1616 till det att han tillträde som komminister i Lövånger 1623. I Skellefteå fanns en kapellan 'Herr Andreas' 1617-18 och i sektionen 'Viktigare rättelser' i herdaminnet upptäckte jag ytterligare info som säger att han hette Andreas Nicolai och var kapellan i Skellefteå 1617-20 och att han senare blir khde i Lövånger, han är alltså identisk med ANB. Dessutom står där att han 1620 i november, tillsammans med khde Michel i Burträsk har tagit fram en restlängd för Älvsborgs lösen rörande fattiga personer i Burträsk. En aning ögonbrynshöjande kanske att en kapellan utför tjänstärenden utanför sin tjänstesocken(Skellefteå), men kanske hade ANB god kännedom om Burträsk och därför blev utsedd till uppgiften? Det vi har nu är iaf en uppgift som kopplar ANB till en ort med bur i namnet. Tidigare har det bara varit spekulationer om möjliga kopplingar till Bureå eller Burträsk. Khde Mikael Laurentii var f.ö. ensam prästman i Burträsk fram till 1624 då socknens förste komminister tillträder, åtminstone om man får tro herdaminnet. Kanske har ANB fortsatt att bistå herr Michel även åren 1621-23 även om det inte finns någon andrepastor noterad för Burträsk de åren. Det skulle iaf både förklara vad ANB uppehöll sig med åren 1621-23 och även förklara varför ANB & herr Michel uppenbarligen har en god relation senare, dvs att de låter gifta ihop sina barn.  
 
En annan sak är ju att man ofta kan se i herdaminnet är att när nya socknar bildas eller är på väg att bildas, så skickas en eller ett sockensöner till skola. Kan ju ha varit någon slags medveten strategi från kyrkoväsendet, att stärka den kyrkliga ställningen i socknen även på det sättet. Vore ANB från Burträsk, så är han 16år när Burträsk socken bildas(1606) och stämmer bra in på det mönstret. Isåfall har nog hans vänskapsrelation till Mikael Laurentii startat redan under början av herr Mikaels tid som socknens allra första egna prästman, eftersom att skickas till en skola torde förutsätta en rekommendation från den lokale sockenprästen, rätta mig om jag har fel. F.ö. tål att nämnas att herr Mikael Laurentii redan år 1600, under sin tjänstgöring som kapellan i Skellefteå, är den som propagerar för Burträsks utbrytning ur Skellefteå socken vid stiftsfullmäktige. Utbrytandet träder i kraft 1606. Hans engagemang skulle kunna peka på att även han var av börden Burträskare.
 
Om detta får någon konsekvens för teorierna om Johan Nilsson Burmans härkomst får andra bedöma, men det verkar ju iaf finnas några personer som heter Burman med olika grader av koppling till Burträsk, oavsett om de också hade någon koppling till Burman-släkten i Bureå eller inte.