NULL Skriv ut sidan - Johan Henriksson Holm(a) i Lovikka och hustru Brita Stina Persdotter

Anbytarforum

Titel: Johan Henriksson Holm(a) i Lovikka och hustru Brita Stina Persdotter
Skrivet av: Håkan Bergström skrivet 2003-01-17, 16:24
Brita Ersdotter är nog Per Erssons svärmor.
 
I KB 1731-43 står det tydligt att hans Swärmohr ingår i hushållet (men namnet anges inte)- farfadern nämns men inte någon farmor.  
I KB 1744-49 finns Brita med och före hennes namn står S. Mod - S:et är visserligen otydligt men på grundval av KB 1731-43 kan man nog tolka det så.
 
Om Brita flyttade till sin måg runt 1740 (kanske sedan hon blivit änka?) från nån annan plats i församlingen borde hon finnas noterad där med. Dock har jag inte lyckats hitta någon passande Brita Ersdotter nån annanstans i Pajala fs. Alltså bör hon komma från nån annan församling.
 
Du skriver att det ser ut som hon dog 1748 - jag hittar henne inte i dödboken det året - varifrån kommer din uppgift?
 
Apropå namnet Baltzar - folk var väl rätt konservativa vid namngivningen av sina barn och jag tror också att det bör finns en koppling till nån Baltzar vid järnbruket - för det är väl bara där som namnet förekommer på 1600-talet?
 
Jag har en annan ana med det namnet - Baltzar Johansson Jolma - i Pello (f. 1696). Han gifte sig till gården Jolma men verkar ha bott  i Pello vid tiden för giftermålet. Jag vet dock inte om han var född där eller vad hans far hette.