NULL Skriv ut sidan - Johan Henriksson Holm(a) i Lovikka och hustru Brita Stina Persdotter

Anbytarforum

Titel: Johan Henriksson Holm(a) i Lovikka och hustru Brita Stina Persdotter
Skrivet av: Henrik Johansson skrivet 2002-06-22, 14:06
Hej! Lampasläkten har inte varit något problem att följa i de bakreleden. Katrin Öhgren och Erik Kuoksus sida bl.a. har varit till stor hjälp. Däremot har jag lite funderingar kring Henrik Johansson Lampas fru Sofia Persdotter Keksi, född 1731 i Kieksiäisvaara. Enligt Katrin Öhgren bl.a. skall hennes föräldrar vara Per Eriksson Keksi och Margareta Baltzarsdotter. Per Eriksson Keksi har jag antagit vara son till Erik Persson Kolare i Kieksiäisvaara och hans hustru Anna Ersdotter. Däremot har jag ingen aning om vem Margareta Baltzarsdotters föräldrar skulle vara. Misstänker dock starkt att någon anknytning med släkten Thun finns, då namnet Baltzar förekommer flitigt i den släkten. En spekulation är i alla fall att hon skulle vara dotter till Baltzar Ersson g.m. Lisa Mickelsdotter och son till Erik Olofsson och Christina Thun (Se Thun-diskussionen. Någon som kan bekräfta eller falsifiera mina antaganden?
 
Henrik