NULL Skriv ut sidan - Johan Henric Carlsson Kiexi

Anbytarforum

Titel: Johan Henric Carlsson Kiexi
Skrivet av: Jan K Sörblom skrivet 2005-04-03, 19:30
Hej Tage, Irene och Knut!
Tack för uppgifterna, Tage! Det var intressant. Vem är Karin Joksdotter? Är hon möjligen från Narken-hållet eller Jockfall?
Jag lägger väl ut det jag har om Valborg, då. Uppgifterna har kollats mot Arne Härkönens avskrifter, men jag har inte ännu hunnit kolla dem mot originalen. Så någon siffra kan vara fel:
 
1. Valborg Hansdotter f 1810-12-08 i Vettasjärvi (fb). Utflyttad till Övertorneå.
 
2. Hans Mickelsson Purnu. Född 1763-04-25 (fb) gift 1790-04-05 (vb)m
 
3. Anna Persdotter. Född 1763-04-05 i Vetsträsk (fb). Död 1833-09-01 (db, uppg från hfl och Aug Ljung)
 
4. Mickel Persson Purnu. Född 1728 (osäker uppgift)Död 1798-05-24 67 år gammal av halsfluss (db) g 1751-04-02 (vb) m
 
5. Ella Hansdotter. Född 1727 (osäker uppgift)Död 1807-08-15 67 år gammal av  
ålderdomsbräcklighet (db)
 
6. Per Jonsson. Född (beräknat) 1735. Död 1813-05-28 77 år gammal genom drunkning. Liket consumerat af odjur. Ingen anteckning om begravning (db) g 1758-03-27 (vb) m  
 
7. Brita Ersdotter. Född 1730 (beräknat) Död 1798-03-28 68 år gammal av kräfta (db).
 
(fb, vb och db: är avskrifter)
 
Traditionen gör gällande att Hans Purnus renar svalt ihjäl en grinig vinter vid Teletöisen tunturi, och att han därefter blev bofast i Vettasjärvi. Känt är att han 1790 sålde sitt lappskatteland Hiertta till Anders Andersson  Labba. Samma år gifter han sig i Vettas.  
Om Anna Hansdotter berättas att hon var husligt lagd, medan systern Brita skötte karlsysslorna. De var de enda barn Per Jonsson och Brita Ersdotter hade.
Mickel Persson är jämte fadern Per Olofsson omnämnda som första nybyggare i Purnu 1762. Prosten Högström skriver i sin bok Beskrivning öfver de till Sweriges Krona Lydande Lappmarker  
I Lule lappmark finns en lapp, som försökte att vara tillika både lapp och nybyggare. För den skull byggde han sig hus på ett visst ställe av sitt land, samt köpte kor och satte somliga av barnen däruppå, som arbetade på jorden och skötte sin boskap, men själv bodde han i tjäll tillika med de övriga barnen och for med sina renar omkring. Av hans barn är nu trenne nybyggare, nämligen i Kilwovare, Purno och Kaeppowoma, men de övriga är lappar. Per Olofsson omnämnd i Purnu, Mickel Olsson i Kilvo, Anders Olsson i Keppovuoma. Lappmannens namn skall ha varit Olof Tomasson Fanny, som skattade för Saibmo lappskatteland och var gift med Brita, dotter till Mickel Simonsson Ryss i Nattavaara. Dessa uppgifter ej kollade.
Per Jonsson är med all sannolikhet son till Jonas Mattsson Heiva, nybyggare vid Vettasjärvi på Haukivuoma lappskatteland. Jag har dock inte själv kollat det. Per Jonsson var enligt traditionen mycket stolt över sina döttrar, och det finns ett par historier därom. Det finns även en historia om en drunkningsolycka i Teukkajärvi, och det var nog där Per Jonsson drunknade. Liket lades att torka, men järven kom åt det. Hans kvarlevor är troligen spridda på myrarna runt Teukkajärvi.
Brita Ersdotter skall enligt vigselbok varit från Nattavaara, liksom systern Anna Ersdotter, som var gift med Per Jonssons bror Matts Jonasson. Jag har sökt i hfl, men inte hittat dem där. Traditionen gör gällande att de var från Randijaur; döttrar till nybyggaren Erik Nilsson. Det är ännu ett outforskat kapitel.