NULL Skriv ut sidan - Johan Henric Carlsson Kiexi

Anbytarforum

Titel: Johan Henric Carlsson Kiexi
Skrivet av: Jan K Sörblom skrivet 2005-04-02, 21:12
Om ett par dar:
Hej Knut (och Irene)!
Jo, jag har tidigare fått uppgift om Valborg Hansdotters barn i Norge från dig, Knut. Jag tror det var i din efterlysning från 2001 som jag f.ö svarade på 2004-09-16 (kl 17:26).  
Eva Carolina född 1839-06-06, din oldemor, och en dotter Brita Johanna född 1842-06-25 namngav du.
Jag är väl den som kan Valborg och Gällivare bäst, medan Irene är experten på Kieksisjärvi och Pajala. Jag skulle vilja veta mer om Valborg Hansdotter etterslekt i Norge, vad skulle du vilja veta mer om? Jag har Valborg Hansdotters anor i ett par generationer, men sedan börjar det glesna. Jag har en säker linje på 5 generationer och en mycket osäker på 7.  
Om Johan Henrik har jag inget, jag har inte ens fört in det Irene skriver ovan. Men jag gör det nu.
Att Valborg är från Vettasjärvi är nog alldeles säkert. I hfl för Gällivare är antecknat att hon är utflyttad till Övertorneå. Hon återfinns 1826 som piga hos sin syster Anna Katarina, som är gift med Irenes mfmff Anders Andersson Karlström i Kaunisvaara. 1832 finns dessutom en bror Erik Hansson Lindberg på samma gård. Även brodern Adam Hansson passerar Karlströms i Kaunisvaara på väg till lappmarken. En syster Helena fanns vid Kengis bruk. En bror Mickel, gift med en syster till broder Adams hustru, tar samma väg till lappmarken och fortsätter till Forra,Finjord, Evenes, Ofoten.
Maila mig gärna!  
MVH
JK Sörblom