NULL Skriv ut sidan - Hjertberg, Nils Magnus och hans familjs härstamning

Anbytarforum

Titel: Hjertberg, Nils Magnus och hans familjs härstamning
Skrivet av: Erik P. O. Berggren skrivet 2004-09-18, 18:42
I Svanstein, Övertorneå Hfl AIA:2A, kort 2/5, sid 55 bor år 1807 familjen Hjertberg bestående av
Inspektor Nils Magnus Hjertberg född 1769
hans hustru Maria Helena Lenberg född 1773?
Sonen: Johan Gustaf född 1797
Dottern: Carolina Johanna född 1800
Sonen: Carl Wilhelm född 1802 i Övertorneå
Sonen: Nils Magnus född 1807, död 1808
 
På samma sida finns även inspektorn Johan Fredrik Lenberg (född 1780) med hustrun Catharina Johansdotter (född 1785), gifta 1810.
Nu behöver jag hjälp med personernas härstamning.
 
I Hjälmseryds församling, Jönköpings län finns på sidan 162 i Hfl AI:4 en familj Hjertberg bestående av bland annat fadern fältväbeln Gustaf Magnus Hjertberg och hans hustru Charlotta Maria Unbeck. En av deras söner heter Nils Magnus och han är född 1/11  1769. Är detta den Nils Magnus jag söker?
 
Charlotta Maria Unbeck är född 1746, samma år så gifte sig kronofogden i Vrigstad Nils Unbeck med Anna Margareta Unbeck vars fader hette Lars Magnus. Är Charlotta dotter till Nils och Anna Margareta?
 
Enligt familysearch.org så finns det i Hjälmseryd en man vid namn Magnus Månsson Hiertberg gift med en Magdalena Sofia Rudebeck. Är dessa föräldrar till fältväbeln Gustaf Magnus?
 
Enligt familysearch.org är Maria Helena Lenberg född antingen 5/9 1774 eller 1778.
När är hon född?
 
På familysearch.org kan man också finna en Johan Jonasson Lenberg född den 6/3 1780 i Uppsala.Är detta den Johan Lenberg vilken förekommer på samma sida i Hfl som Nils Magnus Hjertbergs familj?
 
Hur är han släkt med Maria Helena?
 
Egentligen borde rubriken inte ligga under Norrbotten då många frågor rör andra delar av landet men då mina definitiva spår slutar i Norrbotten och då jag efterlyser personer från flera släkter så lägger jag frågan här.
 
Tacksam för svar
 
Mvh
 
Erik P. O. Berggren