NULL Skriv ut sidan - Från Gerd Niska till Tord Byr på 900-talet

Anbytarforum

Titel: Från Gerd Niska till Tord Byr på 900-talet
Skrivet av: Thomas Ek skrivet 2006-07-09, 14:23
Tack Benny för dina kloka ord.

Jag har förstått att man tydligen aldrig blir fullärd när det gäller släktforskning...
Men - det är ju så himla kul!
Att jag sen är grön och tar till mig uppgifter via nätet må väl iofs vara lite dumdristiskt. Men jag har ännu inte funnit att det material jag fått, byggt på stor del av E. Wahlbergs forskning, innehåller några större fel.
Eftersom jag nu börjar kontrollera allt via sökmotorer på Internet samt det som finns tillgängligt i Kyrkoböcker på nätet (Genline) så hoppas jag kunna slippa få problem längre fram.
Visserligen kan fortfarande datum/årtal misstämma men det anser jag att det är sånt man får ta. En slarvigt handskriven 3:a blir en 8:a o.s.v. Jag tror ALDRIG man hittar rätt till 100% när man backar klockan mer än 100 år tillbaka i tiden. Före det är nog en hel del osäkert...

Ni som dock har erfarenhet av släktforskning en längre tid verkar dock ha ett beundransvärt tålamod för oss nybörjare. Jag är överraskad över all den hjälp man får av er. Här verkar man inte sitta på baken och le i mjugg när man ser någon ha problem, utan alla(?) verkar ha viljan att hjälpa till. En stor eloge till er alla.

Skulle man göra fel som nybörjare så tar, i alla fall jag, gärna emot tips och råd.
Jag har ingen hemlig mailadress utan det är bara att klicka på mitt namn i vänsterhörnet och skicka ett mail. Det uppskattas - jag lovar!

Tyvärr har inte Sture hört av sig - än, så jag har inte kunnat skicka honom materialet.

Nåväl - nu ska jag fortsätta att korsreferera min fakta med nätet.....

Ha en fortsatt trevlig sommar!

Thomas