NULL Skriv ut sidan - Från Gerd Niska till Tord Byr på 900-talet

Anbytarforum

Titel: Från Gerd Niska till Tord Byr på 900-talet
Skrivet av: Thomas Ek skrivet 2006-07-04, 21:23
Jag har fått en mycket uppskattad släktforskning i min hand som gäller min svärfars (mammas) släkt - Niska. Hans mor hette Gerda Niska och föddes i Juoksengi 1903-01-29. Pappa till Gerd var Per Johansson Kauvosaari Niska och modern var Josefina Johansdotter (Niska). Utredningen om denna gren är helt fantastisk och sträcker sig tillbaka ända till 900-talet och Tord Byr via många - för Tornedalare - kända namn som Planting, Pipping, Patron m.fl.

När jag nu försöker kontrollera/komplettera en del uppgifter upptäcker jag att en del årtal/giften etc. går i sär mellan uppgiftslämnare. Tyvärr vet jag inte hur pass uppdaterad mina uppgifter är och vem jag ska lita på.  
Men å andra sidan vet jag att många duktiga Norrbotten/Tornedalsforskare har citerat en hel del text - såsom ex. Sture Torikka.
Materialet kommer till större delen från Erik Wahlbergs forskning och är tillsänt mig av en mycket vänlig kvinna - Katrin Öhberg.
Eftersom detta material är så omfattande, så misstänker jag att det är fler som har detta. Kanske är det mer uppdaterat än det jag har fått i min hand? Tyvärr finns inga anteckningar om när detta är gjort.

Jag skulle bli mycket glad om någon vet något om det finns något färskt material eller om det är så att det jag har stämmer ?

Det måste också tilläggas att det är beundransvärt att någon/några lyckats så väl i sin forskning. Förrutom Niska har jag också fått en hygglig hjälp på vägen när det gäller min svärmors anor - Jatko (Johansson) från Tärendö.

Stort tack alla inblandade som hjälpt mig så här långt... Katrin Öhberg, Doris Olsson, Chris Bingefors m.fl,m.fl...  
Erik Wahlberg och Sture Torikka är värda en extra eloge för sitt arbete.

Mvh

Thomas