NULL Skriv ut sidan - Forsberg

Anbytarforum

Titel: Forsberg
Skrivet av: Jan Paul skrivet 2009-06-01, 21:06
Bäste g
 
Dessvärre ser jag att min text är behäftad med ett antal stavfel eller rena feltryckningar. Fritz Walls namn blev något helt annat. Filips höjdpunkt kom dock i juli i samband med konflikten inom massaindustrin. SAF och SAP/LO ledningen hade bestämt sig för att straffa kommun isterna som propagerat mot de lönesänkningar övriga arbetarklollektivet tvingats acceptera. I början av juli stod massaarbetarna i Luleå, Clemensnäs och Sandarne ensamma på barrikaderna tillsammans med sympatistrejkande hamnarbetare samt droskförarna i Stockholm. Filip åkte till Clemensnäs för att tala till arbetarna och höll ett möte utanför disponent Scharins fabrik. Mitt under talet skickar disponenten ut ett antal strejkbrytare att reparera det staket som inneslöt fabriksområdet. Filips kamrater vid mötet såg detta och ett flertal hundra kamrater rörde sig mot staketet. Den ditkommenderade polisen försvarade staketet med sablar och pistoler så ett antal kamrater skottskadades av dessa lakejer till SAF och nsocialfascisterna. Dock kunde de lika gärna försökt ändra älvens lopp så kamraterna kom fram till fabriken och hissade en röd banderoll över byggnaden. En sådan anfader kan du sätta en stjärna för i släktträdet !
 
kontakta mig som sagt gärna på Högskolan i Luleå, avdelningen i fysik
 
med bästa hälsningar,
 
Jan