NULL Skriv ut sidan - Forsberg

Anbytarforum

Titel: Forsberg
Skrivet av: Jan Paul skrivet 2009-06-01, 20:45
Bäste g
 
Jag lyfter på kepsen för en släkting till Filip Forsberg (Röde Filip enligt de flesta utom NSD som kallade honom Billige Filip)
 
Filip Forsberg var tillsammans med Fritzall Hilding Hagbergs närmaste inom SKP före kriget. SKP var det parti som stod på arbetarnas sida under otaliga konflikter under 1920 och 30-talen. Ett tredje namn var Ulf Thunell men han kom från partiet centralt i Stockholm och kunde inte knyta an på samma sätt till befolkningen i Norrbotten. Filip var under två perioder utsänd att representera partiet i samband med SAPs föredragsturneér 1932. Först Helmer Molanders turné i januari och sedan en andra turné av ett annat SAPÖ-proffs i april. Detta var svårt för Filip som inte var lika härdad som HH och han fick en riktig smäll på Seskarö när Helmer avslöjade att inte partikamraterna kände till teserna från den kommunistiska internationalen. Filip hämnades dock genom att kamraterna väntade in småtimmarna då sossarna hade gått hem och kommunisterna var i majoritet. Då kunde Filip ordna så att ett SAP möte antog SKP manifestationer enom majoritetsbeslut. Liksom under vänster68 åren togs alla beslut inom SKP före kriget vid allmäna medlemsmöten. SKP ska dock inte förväxlas med det SKP som bildades när maoisterna antig namnet under tidigt 70-tal. Av sentida partier var det främst APK som behöll idealen från SKP före kriget.
 
Jag kan tyvärr ur minnet inte skriva mycket om personen Filip Forsberg men kanske bli det bättre om några dagar.
 
Konyakta mig gärna på högskolan i Luleå, avdelningen för fysik
 
med bästa hälsningar,
 
Jan