NULL Skriv ut sidan - Forsberg

Anbytarforum

Titel: Forsberg
Skrivet av: ulla westman skrivet 2001-10-14, 17:21
Hej Cecilia!
Tack för de upplysningar jag fått av dig. Oj vad många tremänningar jag har, och de är nog inte de enda,min farfar Julius hade 15 barn,han var gift 2 gånger. Min far var yngst i den första kullen,de var 8 barn och sen gifte han om sig och de fick 7 barn.Så jag har nog en oändlig massa släktingar! Johan p. Forsberg hade ju 10 barn!
Men det är roligt och intressant att få veta litet om förfäderna. Jag har i min släktmapp ett långt brev skrivet av min faster Hulda Engfors hette hon som gift,hon har skrivit och berättat mycket om hur det var då vår anfader Johan Persson Forsberg o hans hustru flyttade till Pjeski. De hade då 6 barn,min farfar JUlius var äldst och 12 år tror jag.Det är mycket berättat där,3 A4-ark, men om du vill så kan jag kopiera dem och skicka till dig,om jag får din adress. Tycker det blir litet långt skriva av i datorn! Nils-Olof,som barn kallade vi honom farbror,fast han ju eg. var min fars farbror. Hans dotter Ottilia har forskat fram allt det jag har och hon brevväxlade med faster Hulda och en kusin Sven Forsberg och de breven har jag oxå i min släktmapp. Och  Ottilia sade att jag fick dela med mig om någon längre fram ville ha. Tyvärr är både min faster och Ottilia och Sven döda nu,men det är ju dyrbart att få ha kvar det de berättat.          Farbror Olle hade 5 barn om jag nu minns rätt, det var Ottilia, Selma, Bertil Allan och Bror.Jag tror att de oxå är döda alla.  Jag tänkte då jag läste vad din farfars fru hette-att kanske Olle kallade upp sina flickor efter dem!  Karl-Erik minns jag mycket väl, han bodde hela sitt liv i Pjeski och jag och min bror var ofta hos dem när vi gick i småskolan i byn. De tre första åren gick jag där. Men då levde inte hans fru, men fosterdottern Olga fanns där.Han hade också en fosterson Hjalmar Norberg,det var en bror till Olga.Men han var ju inte kvar i byn då jag var liten,han emigrerade till Uhta( kanske felstavat) i USA. Han och hans fru hade blivit mormoner och ?frun ville så gärna flytta dit.Så blev det,men efter några år så kom han tillbaka de hade då skilt sig och frun stannade kvar iUSA.
För att återgå till farbror Karl-Erik så var han mycket förtjust i att spela fia med knuff-till stor glädje för oss barn. Vi hälsade ofta på honom och det första han sa var nästan jämt Ska vi spela fia nu Han berättade också ofta för oss om olika saker som de gamle trodde på t.ex. vittrorna. Och det var ju mycket spännande för oss att lyssna på. Synn att man inte minns allt.
När det gäller  Rutström, så har jag också varit inne på sidan  om folkbokskrivningen 1890. Och jag har fått fram namnet på min bekantings farfar och far, men sen kan jag inte få fram om Johan Erik eller hans bror Nils möjligen var far till Olof Gustav Rutström- men kanske dyker det upp till slut.
Ja detta blev litet av varje,men som sagt vill du ha kopia av det jag har om vår farfarsfar så sänder jag det gärna.  
              Hälsningar Ulla W.