NULL Skriv ut sidan - Forsberg

Anbytarforum

Titel: Forsberg
Skrivet av: Cecilia Chevtchenka Forsberg skrivet 2001-10-11, 21:26
Hej Ulla !  
Inget är så härligt som att äntligen få svar på ett inlägg !  
Min stackars son trodde nog jag blivit galen som jag satt och skrek här i min upphetsning !  
 
Som du kanske såg var min efterlysning från sommaren -99, ett av mina allra första steg som släktforskare...Drygt två år senare har jag kommit mycket längre.  
Du är tremänning med min pappa eftersom August Wilhelm var min farfarsfar.  
Jag höll på ganska länge innan jag hittade var Peski ligger, men nu vet jag det. Skulle förstås vilja veta mer om byn och om din sida av släkten.  
Jag har läst en del om byn i en bok som heter Övergång från nomadism till agrar bosättning i Jokkmokks socken av Filip Hultblad.  
 
Hoppade in på Edefors-diskussionen och läste ditt inlägg där. Blev lite brydd, för jag har uppgiften att Judith hette Andersdotter i efternamn.Enligt min källa var hon född 1827-06-19 i Boden som dotter till indelte soldaten Anders Styf Eriksson.
 
(mummel, mummel)
 
Ser här i mina papper att hon hade en bror Johan Erik f. 1830-05-12 och på en annan bror; Nils Petter f. 1834-02-23 har jag skrivit Rutström.  
Vi har alltså samma Judit i våra anteckningar.  
Jag har några fler syskon också. Hennes mamma hette Judith Eriksdotter.  
 
Oförberedd som jag är på att få kontakt med dig har jag lite svårt att samla ihop vad jag tror mig veta, men jag ska skriva ett lite längre inlägg senare. Berätta gärna lite mer om hur långt du har kommit så att vi kan jämföra !  
 
Som en liten kuriositet i sammanhanget kan jag nämna att August Wilhelm Forsbergs hustru efter allt att dömma härstammade från kung Håkan V Magnusson av Norge, som dog 1319. Från kungar till rallare...  
Det bör finnas ättlingar, genom hennes syster, kvar i Jokkmokk, i familjen Zettervall.  
 
Varma släkthälsningar från Cecilia