NULL Skriv ut sidan - David Eriksson, Hetta, f. 1854

Anbytarforum

Titel: David Eriksson, Hetta, f. 1854
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2004-12-07, 20:17
Ja, hej igen,
jag skulle nog avfärda den teorin fullständigt, tills någon kan uppvisa dokumentation som tydligt förklarar motsatsen. Kyrö och Tulkki var två starka birkarlasläkter som namnmässigt (i vart fall Kyrö) höll sig på sin kant och nyttjade sitt släktnamn förhållandevis ofta. Även p g a detta faktum kan jag knappast föreställa mig att Olof Anundsson Tulkkilas eventuella son Jöns skulle per omgående (vid ett ev. giftermål med Kyrös dotter) ha kallat sig själv för Kyrö. Det förekom en viss ståndsmässig rivalitet mellan den här typen av birkarlasläkter.
Vidare: det fabuleras med datum och årtal här ovan, åtminstone ser jag spontant detta när det gäller Tulkkifamiljen. Det förekommer en icke så liten sammanblandning av Tulkkilafamiljens olika medlemmar i utredningen ovan. Det är tyvärr litet vådligt att lämna ut uppgifter på detta vis.
Vilka var Grels och Per Anundssöner egentligen? I vart fall var de inte bröder till Olof Anundsson d.ä.! Och inte hade Anund Anundsson födelseåret 1539?
Och inte vet man ett dyft om huruvida Anund Tulkki var född i Selånger i Norge? F.ö. så var det väl Anund Olofsson Tulkkila som enligt en något otydlig (?) källa skulle ha avlidit på denna nämnda plats? Det är ju en viss skillnad mellan att en person har avlidit kontra fötts. Dessa norska aneteorier kommer sig av att personnamnet Anund anses ha norskt ursprung. Det har det måhända, men birkarlen Anund Olofsson Tulkkila var inte där uppe p g a att hans farfar eventuellt var född i Norge, utan han var där uppe p g a det faktum att han var birkarl och hade sina handels- och diverse andra resor och göromål att utföra i dessa orter.
Olof Olofsson Tulkki (ca 1540-1601) anlade f.ö. stamhemmanet för Toljus och Torikka i Nuottioranta uppskattningsvis under 1570-talet.
Hälsar
ST