NULL Skriv ut sidan - Britta Persdotter, född 1743 i Parakka gift med Stålnacke, Johan Abrahamsson

Anbytarforum

Titel: Britta Persdotter, född 1743 i Parakka gift med Stålnacke, Johan Abrahamsson
Skrivet av: Peter Tunviken skrivet 2002-02-27, 23:12
Tack Erik för klargöranden. Som vanligt reder du ut det hela. Ett par frågor:
 
Vilken är den riktiga stavningen på namnet? Enligt Erik Wahlbergs bok: Finska ortnamn i Norra Sverige, sid 76, så verkar den muntliga traditionen berätta att han hette Häivä. Inom de områden i Gällivare där vokalharmoni används skall det vara Heiva. Det skulle vara kul att veta om det finns någon som heter så idag. Men när jag sökte på Telefonkatalogen Bas 1998 hittade jag ingen med de stavningarna.
 
Samuli Pauluharju skriver i Ödebygdsfolk om en Häivä-Mikko som slår sig ner på den höga österstranden av Vettasjärvi. Vem är han?
 
Och så några rättelser från mig:
 
I domboken för Jukkasjärvi 1704-01-04 så nämns:  Lapp Kånan Elin Larsdotter i Siggewara Byy, om sine 25 åhr och och som hon inlät sig med en annan Friiare, Nembl. Mikkel Ullatz Son Jöns Mikkelsson i Siggewara Byy. Här verkar det ju också som att hon skulle vara av samiskt ursprung. Om deras bedömning av hennes ålder skulle stämma, så skulle hon vara född ca 1678.
 
Var har du fått hennes dödsår ifrån? Hon nämns i husförhören för Överkalix under Lappar under Juckasjerf. 1730-1735 med maken Jöns Michelsson Ullatti och barn. 1736-1746 nämns hon med samma folk under Lappfinnar. Under Ullatti samma period nämns Jöns Michelsson med notering 1737. Där bor han dock själv. Hans son Henrik Jönsson nämns i familjen före honom. Så det borde vara samma Jöns. Jag har inte kollat vad som händer efter 1746. Men jag har beställt hem lite mer handlingar för undersökning.
 
Tilläggas kan att Jöns och Elin vigs 1708-02-03  enligt Jukkasjärvi dombok:
Eftersom JÖNS MIKKELSSON ULLAT i Siggewara by, tilstod sig under Ächtenskaps lofwan  
belägradt ELIN LARSDOTTER, däraf hon blifwit hafwande, och han dess utan gifwit henne i  
fästningegåfwor, fem Par Silfwer mallior; Tii Remitteres dee under Ächtenskaps fullbördan efter  
Kyrkiolagens 15 Capit. 14 ?.
 
 
Hälsningar, Peter Tunviken.