NULL Skriv ut sidan - Antman, Catharina - Tullmästardotter

Anbytarforum

Titel: Antman, Catharina - Tullmästardotter
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2004-11-18, 17:10
Hej Lindfors,
Jag var nog lite för snabb i fingrarna i mitt inlägg igårkväll. Det skulle nog om Jakob Kristiersson ha stått ”sannolikt bror” till Johan Kristiersson. Jag har inte själv hundraprocentiga belägg för detta, men jag har sett antydningar till kopplingar med Luleå. Dessutom är han i motsvarande sociala stånd som den sistnämnde. Jakob Kristierssons son kallar sig dessutom för Antilius och en sonson Antman. Men visst, det är ett antagande. Jag har tyvärr inte i mina forskargärningar haft den tid och möjlighet att lägga ner mera krut på denna Antnäsforskning.
Erinrar mig dock (genom kladdanteckningar) att Anders Sandström en gång sade till mig att han var övertygad om att Jakob Kristiersson i Torneå var bror till Johan Kristiersson i Luleå. Bl a det faktum att både Jakob och Johan var gifta med varsin dotter till en Olof Fordell, hade stärkt honom i sin tolkning av släktskapen.
Likaväl vill jag minnas att Maurits Nyström var inne på samma linje vid mina kontakter med honom för närmare femton år sedan.  
Men detta att Arvid Larsson skulle vara son till Lasse Hermansson och inte till den jag antagit, Lasse Silfvetsson, var väldigt intressant. Vad har du för belägg om det?
Ytterligare: är det korrekt belagt i källorna att Anna Antman och Olof Antman var syskon? Jag ser i mina kladdar att jag har en blyertsnotering på henne, där jag undrar om hon kan vara dotter till Jakob Kristiersson. Vilket som, men det är ju roligare att ha fakta än enbart teorier.
Hälsar
ST