NULL Skriv ut sidan - Antman, Catharina - Tullmästardotter

Anbytarforum

Titel: Antman, Catharina - Tullmästardotter
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2004-11-17, 19:51
Hej,
jag härstammar på tvenne grenar från handlanden och rådmannen Jakob Kristiersson i Torneå stad, f. ca 1630 d. 1687. Han var inflyttad till Torneå från Luleå. Dessutom var han bror till borgaren och rådmannen Johan Kristiersson i Luleå stad, f. 1636 d. 1708.
Av Johan Kristierssons barn känner jag till Maria f. 1671, Olof f. ca 1675 samt Karin d. 1715.
Sonen Olof Johansson går under namnet Antman, men jag har inte på något vis följt honom, och har därför heller inga eventuella barn noterade.
Men om er här ovan presenterade rön stämmer, så var Katarina Antmans anor gemensamma med de jag räknar från Jakob Kristierssons sondotter Elisabet f. 1697. Denna Elisabet var följaktligen då 2:a kusin med nämnda Katarina Antman.
Jakob Kristierssons son anammade släktnamnet Antilius, snarlikt Antman.
 
Således var bröderna Jakob och Johan Kristierssöner av allt att döma barn till bonden Kristier Arfvedsson i Antnäs by, Nederluleå, där han skattar efter sin egen far 1620-1651. Själv uppges han ha varit född 1598 (beräknad på angiven åldersuppgift), tydligen död 1651. Han var även birkarl. Hustrun ej för mig känd.  
Företrädaren å hemmanet nuv. nr 4 Kristjers i Antnäs var Arfued Larsson som skattar där 1590-1617. Gissad såsom född omkring 1565, död 1617 (?). Birkarl i Lule lappmark. Skänkte en ljusstake till kyrkan 1616.
Före Arfued Larsson synes Lasse Silfvetsson ha stått för skatten på detta hemman, vilket han gör 1553-1575. Han benämnes landsköpman, birkarl (1539, 1580) samt skutskeppare på Stockholm.
 
Detta är en klämmig släktgren för mig, eftersom det är den enda genuina luleana jag har. Annars är mina anor mestadels österifrån.
 
Hälsar
ST