NULL Skriv ut sidan - Anders Torfastsson, borgmästare (1659-64) i Torneå stad

Anbytarforum

Titel: Anders Torfastsson, borgmästare (1659-64) i Torneå stad
Skrivet av: Peder Andersson Kalix-Nyborg BD skrivet 2004-08-28, 15:55
Hej, Juhani!
 
Detta var ju ytterst intressant! Det är ju det här som är forskning...något som är pågående - tills något är bevisat - får vi nöja oss med det troliga. Och nu serverar du oss övriga som är intresserade dessa uppgifter, vilket jag vet är många. Så roligt, tycker jag! Dessa uppgifter, som jag tyder, var att uppgift från Torneå rådsrätts protokoll 1688, noteras därvid att Anders har en broder Abraham; 1656 omtalas Anders Torfastssons syster Karin i rådsrätts protokollet; Och 1674 omnämns Abraham Torfastssons hustru Karin Henriksdotter. Har jag uppfattat dig riktigt?
 
Det skulle vara intressant för många, - nu när det är slutligen bevisats - att dessa, Anders Torfastsson, Abraham Torfastsson och Karin Torfastsdotter var syskon, om dessa protokoll kunde läggas ut här? Har du möjlighet?
 
Vidare om Abraham Torfastssons hustru Karin Henriksdotter, var dotter till Henrik Clementsson eller inte, vet jag ej. Har inte hittat någon källa, förutom Utterströms påstående, där han hävdar att hon är dotter till honom.
 
 
Mvh
 
//Peder