NULL Skriv ut sidan - Mats Matsson (Finne) ca 1600 - 1654

Anbytarforum

Titel: Mats Matsson (Finne) ca 1600 - 1654
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2003-07-02, 11:20
Irma,
 
det är precis den källan jag nyttjat när jag den 22 juni här ovan skrev att Mats Matssons änka bör ha avlidit 1667. Tyvärr framgår ju inte hennes namn.
 
Sedan har jag funderat på detta med Mats Matssons ev. släktskap med Mämmi (vilket jag fortfarande själv tror är fullt möjligt, tills jag/vi blir överbevisade av annan källforskning som omtalar något annat på ett tydligt sätt). Efter vad jag har sett så benämns medlemmar ur Mämmisläkten ofta just med detta tillnamn, Mämmi. Om jag nu minns rätt (?) så kallas de även ibland så uppe i Alamuonio. Mats Matsson gör det mig veterligen inte. Detta faktum skulle kunna tala emot ett ursprung hos Mämmis.
Förvisso var Mämmi (Mämmilä) ett gårdsnamn i Turtola, vilka gårdsnamn växlade beroende på den aktuella gård man bebodde vid olika tidsskeenden. Men just namnet Mämmi är speciellt eftersom Mats Larsson Pynnöi ju hade med sig detta namn ifrån Kemi älvdal. Då fick gårdsnamnet Mämmi även funktionen av någon sorts släktnamn, innan det förankrades såsom just gårdsnamn även i Turtola by.
Därför borde nog Mats Matsson ha benämnts Mämmi när han dök upp i gamla överkalixbygden. Och det kan han ju faktiskt ha gjort i talspråk och folkmun, men de svenskspråkiga skrivarna greppade aldrig andemeningen i ett dylikt tillnamn, utan nöjde sig med att ange etnicitet: Finne....
 
Blev vi klokare av detta?
 
Hälsar
ST