NULL Skriv ut sidan - Mats Matsson (Finne) ca 1600 - 1654

Anbytarforum

Titel: Mats Matsson (Finne) ca 1600 - 1654
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2003-06-22, 14:24
Vi är väl många som härstammar från Mats Matsson Finne (och hans fru), även jag sägs det.  
 
Vi borde väl be Peter flytta diskussionen - men inte till en socken eftersom de är så spridda. Vill vi ha Mats, historien kring var han bodde, och hans familj under Norrbotten/Allmänt eller Norrbotten/Efterlysningar?  
 
Namn och levnadsår, eller belagda år är väl en lämplig rubrik (inte bara namnet alltså).
 
Han har varit på tapeten minst en gång tidigare på Anbytarforum som exempel på hur man skriver namn i september 1999 under Anbytarforum: Språk, ord och namn: Personnamn: Övrigt om personnamn: Efternamn: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-september-14.  
 
En dotter till Mats Mattson Finne redovisas här:
Anbytarforum: Landskap: Norrbotten: Socknar: Tärendö: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-08-13 (http://forum.genealogi.se/index.php?topic=14608) den 6 februari 2001
 
Själv lär jag härstamma från sonen Ivar (enligt en antavla Erik Wahlberg gjort en gång i tiden). Fanns det fler barn?
 
I antavlan jag ärvt står Ifwar Matsson. Finskt. (ska väl utläsas finsktalande?, min kommentar). Soldat 1656. Vanhatalo i Narken. Hustru Margareta född 1618 död 15.8.1690.
Mats Matsson. Kallas i de äldsta längderna från år 1637 för Finne. Grundat Vanhatalo hemman i Narken (Narkaus).
 
Ivar Matssons son Per Ivarsson har sedan diskuterats under Överkalix. Även han har noteringen finsktalande.
 
Även Mats Larsson Mämmilä dyker upp på annat håll i forumet, under Lappland/Socknar/Gällivare i november 2002 och här Anbytarforum: Landskap: Norrbotten: Efterlysningar: Pekkala Kuivakangas.
 
Jag ser också att Mats Matsson Finne lämnats in till DISBYT av flera forskare, några anger att han är född 1601 andra saknar födelseuppgift, och dödsåret varierar mellan 1650, 1652 och 1654.
 
Hälsningar,
Eva