NULL Skriv ut sidan - Lulesläkten Thurfjells ursprung

Anbytarforum

Titel: Lulesläkten Thurfjells ursprung
Skrivet av: Göran Stenberg skrivet 2007-09-05, 05:31
God morgon! Jag har i kyrkböckerna för Nederluleå och Luleå sökt lulesläkten Thurfjells ursprung. Här avses alltså den släkt som stavar sitt namn utan bokstaven D. I all enkelhet vill jag kommunicera mina uppgifter och samtidigt vederlägga tesen att lulesläkten skulle ha samband med släkten Turdfjaell, dvs med D.
Namnet Thurfjell verkar ha upptagits av Jöns Jönsson, bonde i Alvik no 13, som var född 4/6 1781 och avled 24/5 1835. Enl husförhörslängden för Nederluleå (AI:6B, s 78) framgår att Jöns Jönsson Thurfjell var äldste son till bonden Jöns Jönsson i Alvik, född 1756, och dennes hustru Catharina Olofsdotter, född 1755. Födelse-och dopboken för 1781 bekräftar dessa uppgifter.
Jöns Jönsson Thurfjell blev i sin tur far till Nils Petter Thurfjell, som i sitt gifte med Anna Maria Wikström, blev far till Esaias Thurfjell, född 1837, och Isaac Thurfjell, född 1841, vilka båda flyttade till Luleå stad.
Släkten Turdfjaell däremot kom från Nyen under stora ofreden och blev bofast först i Bollnäs och sedan i Bygdeå och i Tornedalen.             I en tidningsintervju för många år sedan ville rektor Nils-Eric Thurfjell i Luleå - med stöd av lektor Alf W Axelsson i Piteå - göra gällande att det rörde sig om en och samma släkt, som stavade sitt namn på olika sätt. Jag menar att detta påstående är felaktigt.
GS